کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

یک انتقاد ظریف به نحوه ی برگزاری مراسم فیلم اعترافات : مخاطب یک ارگان را می بیندنه یک شخص

عرض شود زمانی که چند ساعتی با آقا مسعود زرگر مشغول  فروش بلیط های فیلم های جشنواره بودیم چندین مرتبه از طرف خریداران با این انتقاد روبرو شدیم که منظورتان از عوامل چه کسی است ؟ وقتی حرف از عوامل می اید در ذهن ما گستره ای از تمام دست اندرکاران فیلم مجسم می شود نه صرفا یک فرد . برای مثال نقطه ی اشتراک تمامی آن ها هم بازیگران چهره ای نظیر خانم ن.ج بود که در یکی دوتا از اکران ها دهان به دهان چرخیده که تشریف می آورند و نیامدند ...

  

ما هم به کرات توضیح می دادیم که ما با تمام عوامل صحبت می کنیم اما بسیاری از آنان به دلایل متعددی نظیر بدقولی و بی اعتنایی ، از حضور در مراسم خودداری می کنند . با این توصیفات مخاطب سخن اقناع می شد و کانون از اتهاماتی از این دست مبرا می گشت .

و اما در مورد فیلم اعترافات ...

از بین تمام عوامل فیلم تنها یک بازیگر می آید ( هرچند بازیگر نقش اصلی بوده ) و ایشان هم بنا به دلایلی در پاسخ مجری برنامه محافظه کارانه از پاسخ دادن به سوالات طفره می رود ( که به حق کار درستی هم کرد ؛ رفتار حرفه ای ایجاب می کند بدون حضور کارگردان در مورد فیلمی که هنوز اکران کشوری نشده سخنی گفته نشود . ) و جالب تر ان که حتی در مورد مسائل مرتبط به بازی خود هم چندین بار تکرار می کند : من خیلی تمرین کردم . چیز زیادی نمی توانم بگویم فقط خیلی تمرین کردم !!

مخاطب هم منتظر است تا اتفاق خاصی بیفتد اما دریغ از هیچ !!!

دست آخر هم امیر خان حیدری در مقام فیصله دادن به قضایا می گوید آمدن سیامک صفری فقط برای تقدیر از اوست . 

و مخاطب ک هنوز 5 دقیقه از پایان اکران هم نگذشته به ناچار باید بلند شود و سالن را ترک کند ...

اما سوالی که پیش می آید این است که چرا مخاطب فیلم نباید از این بد قولی ها و مشکلات پیش آمده آگاه شود . اگر آقای س.آ بازیگر فیلم اکران اول نمی آید چرا نمی بایست دلیل نیامدن وی شفاف گردد ؟

و اگر از عوامل فیلم دوم فقط یک نفر می آید و ان یک نفر هم با وجود آن که یکی از وزنه های سنگین کار است ، حرف چندانی برای گفتن ندارد و کارگردان کار به هر دلیلی غایب است ، چرا باید موضع خویش را تغییر داد به صرف تقدیر از وی ؟

مسلما این نوشتار نه در حکم یک محاکمه بلکه انتقادیست که بی توجهی به آن از بنیان می تواند تیشه به ریشه ی اعتماد تماشاچی به کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی باشد ...

نظرات 13 + ارسال نظر
شهرزاد رمضانی پنج‌شنبه 21 اسفند 1393 ساعت 10:06

خیلی زیاد موافقم......

حق طلب پنج‌شنبه 21 اسفند 1393 ساعت 14:14

واقعا موافقم.خیلی به جا بود.ممنون

اضافه کنم که مخاطب می فهمه که ما الکی گفتیم مراسم تقدیر از اقای صفری و پس می زنه
حق طلب
----------------------------------------
اولا که ما الکی نگفتیم و از چندروز قبل نظرمون همین بود.
دوما پس اون همه تشویق و صدای دست و صوت بعد اینکه گفتیم از صفری تقدیر میکنیم برای چی بود؟؟ اصلا حالتی از پس زدگی نداشت.
امیر حیدری
------
به امیره جانم : اینکه تقدیر شد از اقای صفری بشدت بجا و زیبا بوده اما مخاطب تو اون لحظه خیلی تحت تاثرات آنی هستش
هنوز بر این باورم ک منطوق (حضور عوامل) یعنی گردهمایی ارکان اصلی فیلم برای بررسی فیلم نه صرف تقدیر و این امر می تونه اعتبار کانون رو بخطر بندازه ...
مخلص : عمادم

زرگر پنج‌شنبه 21 اسفند 1393 ساعت 17:59

به نظر من اتفاقی که سه شنبه افتاد خوشگل هم بود ، بچه ها هم استقبال و ذوق کردن. تشویق های زیاد حاضرین اینو نشون می داد.حرکت امیر ردیف بود.
اعتبار کانون به خطر که نمی افته هیچ ، بهش اضافه هم میشه

والا بنظر بنده که قرار نیست چیزی اضافی بشه چون ما یه امر ایجابی و سلب کردیم و یه امر دیگه رو جایگزینش کردیم ...
اگر قرار بر نیومدن عوامل بود و بیکباره این اتفاق می افتاد حرف حرف درستی بود
ضمن اینکه من نمی گم اون حرکت اعتبار کانون رو به خطر می ندازه شاید تو اون شرایط الترناتیو بجایی بود . من می گم عدم شفافیت سازی گریبان کانون رو خواهد گرفت ...
عماد
....................................
ما از روز قبلش می دونستیم قراره صحبتمون با سیامک صفری باشه
خیلی انی هم نبود. و گرنه صبحش من اون عکس رو پیدا نمی کردم بندازیم پشت سرش . اما این که اعلام شه فلانی قرار بود بیاد نیومد
تقصیر ما نیست رو قبول دارم.
زرگرم
-----
دبیرا ! یا بد گفتم یا بد متوجه شدی ! من می گم عبارت (صرف) تقدیر از س.ص این مفهوم رو می رسونه که برنامه ما از اول (فقط) این بوده
در حالی ک بهتر می بود گفته شه قرار بود فلان کس بیاید و نیامد و ما بخش دوم برنامه که همان تقدیر از س.ص بود رو انجام می دهیم . این طور هم ب هدفمون رسیدیم هم توپ رو به زمین حریف انداختبم
عمادم
.............................................
خو حاجی گرفتم منظورتو ، حله
زرگرم

امیر حیدری پنج‌شنبه 21 اسفند 1393 ساعت 19:47

این پروژه برای کانون (به غیر از سختی و زحمت) چیزی نداره جز اعتبار. به نظرم باید به این مسئله خیلی دقیق تر نگاه کنی عماد جان. هم تو هم بقیه دوستانی که احتمالا با تو هم رای هستن. اینکه بگی ما دوست داشتیم آقا یا خانم فلانی بیاد و الان ما و کانون رو هیچ حساب کرده و نیومده فقط برای خودمون بده و الا یه استار همیشه طرفدارای خودش رو داره. نگار جواهریان برای تنها دوبار قرار بود بیاد ولی تلفنش رو جواب نداد. ما هم این موضوع رو رو سن گفتیم تو مولوی اما به نظرت از محبوبیت نگار جواهریان چیزی کم میشه. اوون یه حرکت بی اخلاقی کرد و نیومد. اما هیچ کدوم از افراد این فیلم نگفته بودن 100% میان که ما الان بهشون بتووپیم. از روز اول بلیط فروشی هم به همه گفتم به بچه ها بگن معلوم نیس کدوم یکی از عوامل میان. در هر صورت به نظر من که در جریان چندتا اکران کشوری بودم این پروژه بسیار خوب بود و اتفاقا اعترافات بسیار خوب تموم شد. و اگه نظر تو غیر از اینه فک میکنم بخاطر این باشه که در جریان سختی و بزرگ بودن یه همچین پروژه هایی نیستی. باید بدونی کسایی که به برنامه نمیان 3 دسته هستند. یکی مثل نگار جواهریان که بد اخلاقی میکنه و ما هم ازش گلایه میکنیم و تا بتونیم این بدقولی و بد اخلاقیش رو تعریف میکنیم هم رو سن هم جاهای دیگه. دسته دیگه آدمایی هستن که میگن معلوم نیس اگه تونستیم میایم. اینا به ما هیچ قولی ندادن (مثل هومن سیدی که گفت مریضم اگه تونستم میام) و ما نمیتونیم بکوبیمشون چون قولی رو نقض نکردن. دسته سوم هم کسایی هستن مثل هانیه توسلی دهلیز، میخوان بیان و قولش رو هم میدن حتی برای هماهنگی خودش چندبار تماس گرفت و لی شب قبل اکران اتفاقی براش افتاد که نتونست بیاد و همون شب هم زنگ زد و معذرت خواهی کرد. یادت باشه ملت بعضی وقت ها برای گرفتن سیمرغ هم نمیرسن برن هرکسی مشغله های خودش رو داره. به نظر من فقط گروه اول کارشون زشته و ما حق داریم رو سن بزنیم آبروشون رو ببریم.

افرین.خب اقای حیدری من فکر می کنم گفتن همین جمله که مثلا توسلی زنگ زد معذرت خواهی کرد به مخاطب خیلی حس خوبی میده.انگار ادم حسابش کردیم که توضیح دادیم براش. جدا از این حس خوب دادن که لزوما هم نباید اتفاق بیفته بدبینی که ممکنه ایجاد شده باشه در مخاطب نسبت به کانون هم برطرف میشه.البته من یادمه در دهلیز گفتین حانیه توسلی معذرت خواهی کرده برای نیومدنش.
حق طلب
--------------
به امیر جان حیدری : امیر جان به نظرم این جریانی که می گی( بحث زحمت ) که به جای خودش باقیه و دست همه درد نکنه
من هم کتمان نکردم به هیچ عنوان این زحمت رو
اما از طرف مقابل هم باید در نظر داشت که مخاطب این اکران هم هزینه ای رو متقبل شد و چون در تبلیغات به طور مبهم از گروه واژگان (حضور عوامل )استفاده شده این امر می تونه برای مخاطب انتظار زیادی رو ایجادکنه که بر آورده نشدنش تو ذوق افراد بزنه .. .
بنابراین من هم که از ابتدا گفتم این مشکلات پیش امده باید منتهی به حقانیت کانون فیلم بشه و نه تلقی ( بی برنامگی)
بنده به مسعودم گفتم نفس تقدیر بسیار پسندیده بود و هست اما نکته اینجاست تماشاگر مشخصا گیج بود که آیا الان باید باشه و یا مجلس رو ترک کنه . من هم بازتاب اون چه رو که شنیدم اظهر کردم. می تونید از جواد شالیکار و کاظم فاضلی هم جویا بشید این مساله رو . مسلما اکران این فیلم ها برای کانون پیش از اکران کشوری نقطه ی عطفیه اما اما اما ...
نباید بازخوردها و نقاط ضعف کار رو به نفع زحمت کشیده شده مصادره کرد .
من باز هم به تک تک مدیران اجرایی خسته نباشید می گم و با خانم حق طلب هم رایم که صرف یک اطلاع ساده به مخاطب و القای حس اعتماد چقدر می تونه برای کانون و آتیش کارساز باشه
ارادتمندت : عماد

کاظم فاضلی پنج‌شنبه 21 اسفند 1393 ساعت 21:11

راستش من هم اون لحظه جا خوردم. به خصوص زمانی که دانشجوها از سالن خارج می شدن و با واکنش منفی دوستان دانشکده خودمون که منو می شناختن مواجه شدم این مساله برام مهم تر شد.
در این رابطه همون روز با جواد و عماد هم صحبت کردیم اما..
قصد داشتم انتقادمو به صورت خصوصی مطرح کنم و برای این کارم دلیل داشتم.

دلیلم این بود که اولا مسئولیت اون مراسم با ایشون بوده و قطعا اگر کاری انجام داده براش دلیل داشته.
دوما درسته مدتها کانون نبودم اما می دونستم امیر حیدری کاملا در جریان همه اتفاقات کانون هست و قطعا کاری نمیکنه که به صلاح کانون نباشه ( حداقل از دیدگاه خودش )، پس این مساله باعث میشد که در مقابل این اتفاق سریع قضاوت نکنم.
سوما با خودم گفتم شاید اصلا تصمیمی گرفته شده من ازش بی خبرم.

اما الان که دیدم عماد موضوع رو مطرح کرده، با توجه به جوابی که دوستان در کامنت ها دادن لازم دونستم منم به عنوان منتقد این اتفاق نظرمو بگم.
-----------------

*خودمون رو جای مخاطب قرار بدیم. پوستر رو می بینه، بلیط میخره، و بعد کانون فیلم بهش میگه ما از اول هم صرفا قصد داشتیم از جناب صفری تقدیر کنیم!

1- از نظر من اتفاقی که افتاد تا حدی پیش بینی نشده بود( نیومدن عوامل، بی رغبتی سیامک صفری به صحبت کردن، خالی شدن سالن و ... )
امیر حیدری در شرایطی قرار گرفته که کانون از قبل براش پیش بینی انجام نداده بود، در اون شرایط زمانی هم برای مشورت وجود نداره _ گرچه بی اطلاعم و شاید با چند نفری هم مشورت کرده باشه _
پس اتفاقا اگر منصفانه قضاوت کنم باید بگم اگر اعتقاد دارم که کار اشتباهی انجام شده، فقط میتونم بگم شاید بهتر باشه از این به بعد رویه هایی رو به تصویب برسونیم که در این جور مواقع تکلیفمون مسخص باشه.


رویه ای که از نظر من درسته:
اگر فرض رو بر این بگیریم که از چند روز قبل هم نظرمون همین بوده، پس حداقل باید بچه هایی که بلیط فروشی میکردن رو توجیه می کردیم تا در جواب سوال دانشجوها که "کدوم یکی از عوامل میان؟" دچار اشتباه نشن.

اما اگر این فرض غلط باشه و همچین قصدی وجود نداشته،
تجربه به من ثابت کرده اینطور مواقع معذرت خواهی از مخاطب بهترین راهه و حتی گاهی باعث همراهی بیشتر مخاطب هم میشه.


آخر: در اینکه تقدیر از جناب صفری حرکت زیبایی بود شکی نیست و خوشبختانه دانشجوها هم تحت تاثیر قرار گرفتن و تشویق کردن. اما باید قبول کرد آنچه که در پوستر زده شده بود با آنچه که اتفاق افتاد متفاوت بود و پیشنهادم برای مشخص کردن رویه کانون در این طور مواقع به همین دلیل بود.

مخلص :)

امیر حیدری پنج‌شنبه 21 اسفند 1393 ساعت 22:44

به کاظم عزیز
اگه بقیه کامنت ها رو خونده باشی حتما دیدی که نوشتم " به همه گفته شده در جواب اینکه کدوم یک از عوامل میان بگن نمیدونم" چون واقعا هم نمی دونستن و من به کسی نگفتم قطعی کی میاد. اگر کسی چیزی گفته از طرف خودش بوده. ما در پوسترها زدیم با حضور عوامل فیلم و نگفتیم بازیگر یا کارگردان. پس به وعده مون عمل کردیم.

امیر حیدری پنج‌شنبه 21 اسفند 1393 ساعت 22:50

به عماد و خانم حق طلب:"
سر دهلیز من گفتم هانیه توسلی معذرت خواهی کرده چون هم واقعا معذرت خواهی کرده بود و هم ما تو بلیط فروشی به بقیه گفته بودیم هانیه توسلی میاد.
اما اینجا ما به کسی قول حضور کسی رو نداده بودیم پس نیازی به عذرخواهی یا هر چیز دیگه ای نداشتیم.

امیر حیدری پنج‌شنبه 21 اسفند 1393 ساعت 22:52

اینطور که شما ها دارین میگین هر کس ندونه فک میکنه چه خبر بوده. اتفاقا خیلی هم ردیف و خوب بود. حالا فیلمش به دستم برسه حتما تو وبلاگ قرار میدم.

والا من نظرمو گفتم فقط . هر طور صلاح می دونی امیر عزیز :)
عمادم

شهسواریان جمعه 22 اسفند 1393 ساعت 12:54

من هم با شما موافقم
در کل ممنون از فعالین که زحمت این اکران رو کشیدند.
اما بهتر بود به جای اینکه با این بازیگر به صورت خصوصی صحبت بشه، روی همون سن با سوالات سنجیده تری یه کم گفتگو رو ادامه می دادید تا این بحث پیش نیاد که ما صرفا میخوایم از صفری تقدیر کنیم و هم اینکه مخاطبان اطلاعات بیشتری می گرفتند و هم راضی تر می شدند از این بابت.

خاقانی جمعه 22 اسفند 1393 ساعت 20:42

مراسم تقدیر از یک بازیگر لازمه اش یه سری کاراس مثل: معرفی خودش و آثارش و نگه داشتنش به مدت به نسبت طولانی. اینا تو برنامه ی ما نبود. ممکنه فکر کنید این کامنت برای اعتبار کانون بده و تایید نشه یا نصفه تایید شه. به هر حال از یه واقعیت هایی نمی شه گذشت. بعد از این که صفری زودهنگام بلند شد (بلندش کردید) یه نفر بلند خطاب به همه ی افرادی که تو سالن بودن گفت «اگه میخاید با آقای صفری عکس بندازید،همراه ما بیاید.» آقای صفری به همراه یه عده از بچه رفتن پشت وی آی پی و آقای حیدری گفتن «درو ببندید خودمون صد نفریم»، بعد به نیمی از بچه های کانونی که اونجا بودنگفتن «برای عکس برید رو پله ها تا مابیایم» و در نتیجه نه حتی بچه های کانون، که یه اکیپ خاص از فرصت هم صحبتی با بازیگری که ازش تقدیر شد بهره بردند. بدبخت بچه های غیرکانونی که می پرسیدند پس عکس چی شد و جواب می شنیدن آقای صفری رفت ... دلیل این رفتارای ضد و نقیض هر چی که باشه بی نظمی رو توجیه نمی کنه. اگه یه اکیپ خاص میخوان با بازیگر وقت بگذرونن می تونن دعوتش کنن کافه و این قدر استرس به خودشون راه ندن. می دونم هزارتا توجیه در راستای سیاست های پشت پرده(!) ی کانون برام میارن. اگه سیاسته از اول برنامه ریزیش کنین نه این که بقیه رو بندازین بیرون، بماند که برای اعتبار کانونم خوب نیست.

به همه گفته شد رو پله ها منتظر باشند تا صفری بیاد و عکس یادگاری بگیریم. این وسط اگه کسی از پیش خودش گفته صفری رفته مقصر همون فرد هست. عکس رو هم گرفتیم رو همون پله ها.
ا حیدری

زرگر جمعه 22 اسفند 1393 ساعت 22:00

از همه این نظرات که بگذریم (با تعداد زیادی از نظرات مخالفم)
نکته مهم اینه که اتفاقات روی سن باس از قبل اطلاع رسانی شه

سعید پشت مشهدی شنبه 23 اسفند 1393 ساعت 09:42

منم به عنوان مجری دوست داشتم رو سن سوالات بیشتری باشه و درمورد فیلم هم حرف بزنیم ولی خب همون اول اقای صفری بهم گفت اگه میشه تو 5 دقیقه صحبت تمومش کن چون عجله داره و میخواد بره و اینکه بنده خدا آمادگی صحبت رو سن رو نداشتند اصلا

شهرزاد رمضانی شنبه 23 اسفند 1393 ساعت 16:36

به اقای پشت مشهدی :
معلوم بود امادگی ندارن حسابی هول شده بودن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد